راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی

Admin 1 جمعه 15 مرداد 1400 - 15:57
راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی کوهنوردی یکی از اصلی ترین و پر فروش ترین لوازم و تجهیزات کوهنوردی تولید شده بوده که تاکنون شرکت های بزرگ و کوچک متعددی اقدام به تولید انواع کوله پشتی کوهنوردی ، صخره نوردی و پیاده روی کرده اند به همین دلیل تنوع بالایی در خانواده کوله پشتی کوهنوردی دیده می شود. در واقع یک کوله پشتی برای سفر های مختلفی همچون ارتفاعات ، کمپینگ ، پیاده روی و همچنین سفر های بلند بک پکری (سفر با کوله پشتی) تولید می شود که در برخی از مدل های استفاده برای تمامی مدل های سفر نام برده شده مشترک می باشند. کوله پشتی یکی از پر کاربرد ترین لوازم سفر و ارتفاع تولید شده محسوب می شود زیرا که تمامی وسیله های مربوط به سفر خود بخصوص کوهنوردی و صخره نوردی را در درون خود جای می دهد به همین دلیل مانند یک وسیله نقلیه البته با قدرت حمل توسط افراد مصرف کننده بر شمرده می شود بنابراین با توجه به قرار گیری لوازم های زیاد و گرفتن وزن بالا قطعا طراحی و ساختار انواع کوله پشتی ارتفاع نیز با کوله پشتی های دیگر متفاوت خواهد بود. در ادامه مطلب به بررسی تمامی این تفاوت ها و همچنین به بررسی ویژگی های مهم دیگر در تولید یک کوله پشتی مسافرتی از جمله ظرفیت ، متریال و نوع ساختار خواهیم پرداخت تا راهنمای خرید مناسب و کاملی برای افراد خریدار باشد. همانطور که می دانید تنوع در تولید کوله پشتی سفری بسیار بالا بوده و شرکت های زیادی اقدام به تولید این محصول کرده اند بنابراین تفاوت های زیاد قیمتی میان آنها موردی طبیعی محسوب می شود. برند های بزرگ و معمولی در سطح بازار وجود دارند که هر کدام در ظاهر کوله پشتی های مشابهی دارند اما زمانی از نزدیک مدل های حرفه ای را با مدل های آماتور و بسیار ارزان مقایسه می کنید متوجه دلیل تفاوت قیمتی آنها خواهید شد.

ویژگی ها و خصوصیت های متعددی در تولید یک کوله پشتی کوهنوردی در نظر گرفته می شود اما مهمترین آنها نوع طراحی و ساختار بدنه ، ظرفیت ، جنس بدنه و متریال و همچنین برند های تولید کننده می باشد. در ادامه با در نظر گرفتن این چهار خصوصیت نام برده شده قطع به یقین به بهترین مدل مورد نظر در زمان خرید کوله پشتی کوهنوردی خواهید رسید. البته گفتنی است که فروشگاه لوازم کوهنوردی و کمپینگ بروبگرد امکان تماس تلفنی و یا مکالمه توسط پیام رسان های مختلف از جحمله واتس اپ را فراهم کرده تا از این طریق نیز اقدام به گرفتن مشاوره از همکاران ما در زمینه خرید و قیمت کوله پشتی کوهنوردی کنید.

طراحی و ساختار کوله پشتی کوهنوردی

طراحی و ساختار بدنه در نظر گرفته شده برای انواع کوله پشتی کوهنوردی از مهمترین ویژگی ها و خصوصیت هایی بوده که برای ساخت کوله پشتی ها در نظر گرفته می شود. نوع طراحی بدنه یک کوله پشتی همیشه در ساختار ارگونومیک آن بسیار موثر بوده به همین دلیل از آیتم های خاصی برای ساخت یک کوله پشتی کوهنوردی استفاده می شود. یکی از مهمترین ویژگی ها در ساخت کوله ارتفاع استفاده از فریم بندی به دو روش متفاوت بوده تا فشار ناشی از وزن بالای کوله را دفع کند. روش اول فریم بندی استفاده از فریم های فلزی سبک اما مقاوم بوده که قسمت پشت کوله را در بر می گیرد. روش دوم نیز استفاده از پد های فومی مقاوم بوده که مانند فریم های فلزی از فشار وارد شده به کمر به خوبی جلوگیری می کند. از آنجایی که هنگام پیاده روی توسط کوله پشتی بخصوص در ارتفاعات کمر افراد بیشتر در معرض فشار بوده به همین دلیل در قسمت پشت کوله به صورت حرفه ای کار می شود. گفتنی است که در مدل های با فریم فلزی یک صفحه توری به کار برده شده تا فاصله لازم را نیز با کمر ایجاد کند. فضای خالی بین کمر و پشت کوله هوا را در خود جریان داده به همین دلیل از تعریق بالا نیز جلوگیری خواهد کرد. این قسمت کاربرد دیگری نیز داشته که این کاربرد مربوط به قرار دادن کمل بک یا همان کیسه آب می باشد.

ویژگی دیگری در طراحی ارگونومیک انواع کوله پشتی کوهنوردی به کار برده شده، بند های مخصوص تنظیم ارتفاع کوله پشتی و همچنین کمربند و سینه بند با قابلیت رگلاج می باشد. بند اصلی قرار گرفته روی دوش ها دارای فوم های مخصوصی بوده تا وزن کوله پشتی را روی شانه ها کمتر احساس کنید. این بند ها به راحتی قابل رگلاج بوده تا به نسبت به آناتومی بدن تنظیم شوند. قسمت فوقانی اکثر کوله پشتی کوهنوردی بخصوص مدل های متوسط و بزرگ امکان تنظیم را توسط بند های مخصوصی که به بند دوشی و بدنه اصلی متصل بوده فراهم می سازد. این بند ها نیز فشار وارد شده به بدن را به حداقل خود رسانده به همین دلیل امکان پیاده روی طولانی مدت را فراهم می سازد. نکته دیگر در این نوع ساختار بدنه استفاده از کمربند (هارنس) مخصوص کمر و قفسه سینه بوده که کمک شایانی در تقسیم فشار و وزن کوله پشتی خواهد کرد. کمربند اصلی در پایین ترین قسمت کمر بسته شده تا فشار ناشی از وزن کوله را در حالت پر به روی استخوان لگن بکشاند زیرا قدرت استخوان های لگن و پا بیشتر از کمر بوده از همین رو در کاهش خستگی موثر خواهد بود.

آیتم مهم دیگر در طراحی و ساخت کوله پشتی کوهنوردی در جیب های متعددی بوده که در قسمت درونی و بخصوص بیرونی بدنه اصلی به کار گرفته می شود. بالا بودن تعداد جیب ها در سازماندهی و نظم دادن به لوازم سفری حمل شده توسط کوله بسیار تاثیر گذار بوده از همین رو در کوچکترین مدل ها نیز از جیب های زیادی استفاده می شود. وجود جیب روی اکثر کمربند ها جهت نگهداری اشیای کوچک و قیمتی مانند موبایل ، دو جیب بدون زیپ در کناره ها جهت نگهداری و حمل انواع فلاسک ، قمقمه و ماگ و یک جیب کوچک اما فضای بزرگ در مقابل کوله پشتی برای وسیله های کوچک و کاربردی از جمله جیب های مهم در نظر گرفته شده برای یک کوله پشتی کوهنوردی محسوب می شود. علاوه بر این سه جیب در کوله پشتی های مختلف نوع ساختار آنها متفاوت بوده برای درب فوقانی نیز دو جیب داخلی و بیرونی در نظر گرفته شده که به ظرفیت کوله پشتی مربوطه اضافه کرده کرده است. یکی از ویژگی های خوب در طراحی کوله پشتی کوهنوردی تعبیه کردن یک درب زیپ دار در قسمت پایین بدنه اصلی بوده تا امکان دسترسی به لوازم داخل بدنه کوله را از قسمت پایین نیز داشته باشید. از دیگر امکانات موجود در یک کوله پشتی ارتفاع و صخره نوردی می توان به گیره ها و بند های مخصوص نگهداری زیرانداز ، چادر ، عصا و عینک در قسمت بیرونی بدنه اصلی اشاره کرد تا استفاده کامل را از نظر حمل لوازم مورد نیاز داشته باشید.

ظرفیت کوله پشتی کوهنوردی

ظرفیت های در نظر گرفته شده برای انواع کوله پشتی به قدری متنوع بوده که خیال مصرف کنندگان را بابت خرید مدل مورد نیاز راحت کرده است. بالا بودن تنوع در این زمینه باعث شده تا بازه انتخاب مصرف کنندگان افزایش پیدا کرده و با پرداخت هزینه مورد نظر به بهترین مدل مورد نیاز دست پیدا کنند. ظرفیت کوله پشتی کوهنوردی حداقل 12 لیتر و حداکثر 85 لیتر می باشد. از پر فروش ترین و پر کاربرد ترین کوله پشتی کوهنوردی می توان به کوله هایی با ظرفیت 40 الی 70 لیتر اشاره کرد. کوله هایی که در بازه ظرفیتی ذکر شده موجود بوده بهترین گزینه برای سفر های کوهنوردی ، قله نوردی ، جنگل نوردی و سفر های طولانی بک پکری خواهد بود زیرا حجم لازم را جهت حمل مهمترین لوازم و وسیله های سفر خواهند داشت. ظرفیت های ذکر شده مربوط به فضای اصلی کوله ها بوده اما در برخی مدل ها درب فوقانی فضایی اضافی ایجاد کرده تا افزایش ظفیت یک کوله پشتی بیافزاید. کوله پشتی هایی که زیر 40 لیتر ظرفیت داشته برای سفر های یک روزه و بخصوص برای پیاده روی در مکان های مختلف بوده اما مدل هایی که ظرفیت بالای 40 لیتر داشته می توانند برای سفر های دو الی چند روزه به دلیل جای دادن لوازم های سفر بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.

جنس بدنه و متریال کوله پشتی کوهنوردی

جنس بدنه و متریال یکی دیگر از ویژگی هایی که همیشه در تولید و خرید انواع کوله پشتی کوهنوردی مورد توجه قرار می گیرد زیرا که تعیین کننده طول عمر آنها می باشد. معمولا کوله پشتی های کوهنوردی در مدل های مختلف دارای متریال مشابهی بوده و تنها از نظر ضخامت پارچه و نوع ترکیب پارچه ها در تولید با هم متفاوت هستند. یکی از بارز ترین اتفاقاتی که برای یک کوله پشتی کوهنوردی پیش می آید پوسیدگی پارچه ، نفوذ آب و همچنین پارگی های سطحی و درونی هنگام استفاده در طبیعت می باشد. تمامی این اتفاقات می تواند با به کار بردن یک متریال مناسب از بین برود. البته باید توجه داشتن که متریال یک کوله پشتی علاوه بر داشتن مقاومت بالا می بایست در عین حال وزن سبکی را نیز داشته باشد تا کمترین تاثیر را در وزن کوله ها بگذارد. رایج ترین پارچه مورد استفاده در کوله پشتی کوهنوردی پارچه نایلون با ترکیبی از پلی استر بوده که پارچه ای مقاوم در برابر نور آفتاب ، دمای متفاوت هوا ، نفوذ آب و همچنین پارگی های سطحی ایجاد کرده است. حال ممکن است این نوع ترکیب متریال در برخی از کوله پشتی ها شامل ضخامت بیشتر شود از همین رو مقاومت بیشتری را بخصوص در برابر نفوذ آب خواهند داشت. البته همراه هر کوله پشتی کوهنوردی یک کاور باران کاملا ضد آب قرار داده شده که معمولا در قسمت کف جای می گیرد. در این قسمت یک جیب زیپ دار تعبیه شده که کاور در این قسمت قرار می گیرد. هنگام بارش های سنگین باران و یا برف این کاور کاملا به کار خواهد آمد. از دیگر ویژگی های جنس بدنه یک کوله پشتی کوهنوردی می توان به انعطاف پذیری بالا ، داشتن قابلیت شستشو و همچنین تولید رنگبندی مختلف اشاره کرد. در برخی از قسمت های بدنه اصلی مانند قسمت پشت و بند های دوشی کوله از فوم های نرمی استفاده شده که برای پوشش آنها از قسمت بیرونی از پارچه توری استفاده شده که تاثیر بسزایی در کاهش تعریق افراد خواهد داشت.

برند و شرکت تولید کننده کوله پشتی کوهنوردی

امروزه شرکت ها و برند های تولید کننده کوله پشتی کوهنوردی به قدری بوده که موجب افزایش بسیار زیاد تنوع این محصول شده است. شرکت های بزرگ و حرفه ای مانند کایلاس ، دیوتر ، اسنوهاوک ، آیوان ، پکینیو (کله گاوی) ، کاراکال و همچنین آسپری در ایران تنوع بالایی در عرضه کوله پشتی کوهنوردی دارند از همین رو دسترسی به این برند ها بسیار راحت خواهد بود. در این میان شرکت های کایلاس و آسپری بهترین کوله پشتی کوهنوردی ، ارتفاع و صخره نوردی را تولید کرده و دارای تفاوت های کیفیتی بسیار زیادی با سایر برند ها می باشند از همین رو قیمت محصولات تولید شده توسط این دو برند بالاتر از سایر برند ها خواهد بود. البته این مورد نشان دهنده پایین بودن کیفیت سایر برند ها نبوده بلکه شرکت های تولید کننده دیگر از جمله دیوتر ، اسنوهاک و همچنین آیوان نیز اقدام به تولید کوله پشتی هایی می کنند که رقابتی نزدیک با دو برند نام برده شده دارند اما از نظر قیمت کمی مقرون به صرفه تر می باشند در نتیجه برای شروع یک سفر حرفه ای بسیاری از افراد با برند های مقرون به صرفه آغاز می کنند. البته گفتنی است که بسیاری از این برند ها دارای نسخه تقلبی و همچنین های کپی بوده اما به قدری مشابه مدل های اصلی تولید شده اند که بسیاری از مصرف کنندگان با دیدن قیمت بسیار ارزان تر آنها نسبت به مدل های اصلی دست به خرید می زنند.

جمع بندی

خرید کوله پشتی کوهنوردی به 4 ویژگی و مورد ذکر شده فوق بستگی خواهد داشت. در صورتی که این 4 مورد را قبل از خرید در نظر بگیرید قطعا بهترین و مناسب ترین مدل را خریداری خواهید کرد زیرا خارج از این 4 ویژگی ذکر شده خصوصیت دیگری در کوله پشتی های سفری وجود نداشته که بخواهد نظر خریداران را به خود جلب کند. همیشه در خرید کوله پشتی کوهنوردی می بایست کیفیت محصول و رضایت سایر خریداران و مصرف کنندگان را در نظر بگیرید. به هیچ عنوان قیمت بالای کوله پشتی نشان دهنده کیفیت بالای آنها نخواهد بود. در بسیاری از مواقع نیز خریداران می توانند با هزینه ای مناسب یک کوله پشتی با کیفیت مشابه برند های بسیار گران و حرفه ای خریداری کنند از همین رو نیازی به صرف هزینه های سنگین برای برند های بسیار معروف نخواهد بود زیرا که شرکت های تولید کننده بزرگ در زمینه کوله پشتی حق برند خود را نیز در هزینه ها و قیمت محصول خود محاسبه کرده و مشتریان نیز با تفکر به اینکه قیمت بالای آنها نشان دهنده کیفیت بی بدیل بوده اقدام به صرف هزینه های اضافی می کنند از همین رو در نظر گرفتن 4 مورد فوق ذکر شده می تواند شما را هم از نظر خرید کوله پشتی با کیفیت و صرفه جویی در هزینه کمک کند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد