راهنمای خرید انواع چادر کوهنوردی و ارتفاع

Admin 1 سه شنبه 25 خرداد 1400 - 11:20
راهنمای خرید انواع چادر کوهنوردی و ارتفاع

امروزه کوهنوردی و صخره نوردی یکی از مهیج ترین تفریحات و ورزش های حرفه ای در میان افراد علاقه مند به سفر در ارتفاعات محسوب می شود. با توجه به جاذبه های گردشگری و ارتفاعات زیادی که در کشور ایران وجود داشته باعث شده تا امروزه افراد بسیاری به صورت هفتگی و یا ماهانه در حال سفر و صعود به ارتفاعات مختلف در کشور باشند به همین دلیل لوازم کوهنوردی و تجهیزات کوهنوردی متعددی برای رفع نیاز های مختلف در این نوع سفر ها تولید و عرضه شده تا موجب یک سفر و یک صعود راحت در طول چند ساعت تا چند روز شود. با توجه به جاذبه ها و منابع گردشگردی مختلفی که در کشور ایران وجود داشته، سفر های متفاوتی نیز به این مکان های گردشگری صورت می گیرد. سفر های کوهنوردی ، سفر های کمپینگ و سفر های طبیعت گردی هر کدام نیازمند وسیله ها و لوازم خاصی برای رفع نیاز در سفر ها عرضه شده بنابراین به عنوان مثال بسیاری از لوازمی که در سفر های کمپینگ و یا طبیعت گردی استفاده می شود برای سفر در ارتفاعات گزینه مناسبی به دلیل داشتن ویژگی هایی همچون حجم و وزن بیشتر امکان پذیر نخواهد بود از همین رو نوع سفر در انتخاب و خرید لوازم بسیار تاثیر گذار خواهد بود. لوازم کوهنوردی و تجهیزات برای صعود راحت و دلپذیر به ارتفاعات برای افراد حرفه ای و افرادی که یکی از دغدغه های زندگی آنها سفر های روزمره به ارتفاعات بوده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد به همین دلیل شرکت ها و برند های مختلفی اقدام به تولید لوازم کوهنوردی کرده اند که از مهمترین خصوصیت این نوع لوازم داشتن وزن و حجم بسیار کمتر نسبت به لوازم کمپینگ و طبیعت گردی می باشند. خصوصیتی که باعث شده تا هنگام سفر به ارتفاعات نیازی به حمل این تجهیزات توسط خودرو های مختلف نباشد. صعود به ارتفاعات همیشه دو روش انجام می شود: برخی مسیر رسیدن به محل صعود را توسط خودرو شخصی و یا عمومی طی کرده و پس از رسیدن به محل مورد نظر شروع به پیاده روی در کوه و قله مورد نظر می کنند اما برخی دیگر سفر خود را به روش هیچهایک (سفر بدون وسیله نقلیه شخصی و بیشتر به صورت پیاده روی) انجام می دهند. این نوع سفر ها که به سفر بک پکری (سفر با کوله پشتی) معروف بوده، اهمیت لوازم و تجهیزات کوهنوردی بیشتر به چشم خواهند آمد زیرا هر چقدر وزن و حجم لوازم مورد نیاز کمتر باشند سفر در این حالت راحت تر خواهد شد تا در طول سفر خود نیازی به تهیه یک وسیله خاص نداشته باشید.

لوازم و تجهیزات کوهنوردی و ارتفاع در چند زمینه مهم از جمله لوازم پخت و پز ، پوشاک ، لوازم خواب و استراحت و همچنین ابزار و سایر لوازم کاربردی تقسیم می شوند تا بر اساس این دسته بندی های مهم نیاز افراد به خوبی تامین شود. یکی از مهمترین دسته بندی در زمینه سفر کوهنوردی دسته بندی استراحت و خواب می باشد. در این زمینه لوازم هایی همچون چادر کوهنوردی و ارتفاع و کیسه خواب از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند از همین رو در ادامه مطلب به معرفی چادر کوهنوردی خواهیم پرداخت تا راهنمای خرید مطمئنی برای افراد مصرف کننده محسوب شود. در واقع در این مقاله قصد داریم تا به معرفی کامل تر انواع چادر کوهنوردی و چادر ارتفاع بپردازیم تا ضمن آشنایی بیشتر با نوع و ساختار این چادر ها کمک شایانی برای خرید و بهترین انتخاب شما جهت رفع نیاز خود در زمینه استراحت و خواب شود. همانطور که اشاره کردیم برای سفر های مختلف چادر مسافرتی مختلفی تولید شده که این چادر ها عبارتند از: چادر کوهنوردی و ارتفاع ، چادر کمپینگ و چادر طبیعت گردی. همانطور که می دانیم چادر کوهنوردی سبک ترین و کم حجم ترین چادر سفری تولید شده محسوب می شود تا به راحتی توسط انواع کوله پشتی کوهنوردی قابل حمل باشد. چند ویژگی بسیار مهم در تولید چادر کوهنوردی تاثیر گذار بوده به همین دلیل مهمترین خصوصیت برای خرید یک چادر ارتفاع محسوب می شود بنابراین می بایست در زمان خرید تمام این موارد را در نظر بگیرید. ویژگی ها و خصوصیت هایی که باعث می شود تا در خرید هر چه بهتر یک چادر کوهنوردی تاثیر بسزایی بگذارد بنابراین خود تولید کنندگان برند های حرفه ای نیز در این امر دقت بالایی به خرج داده اند.

مهم ترین آیتم هایی که می بایست در رابط با تولید یک چادر کوهنوردی و ارتفاع به آن پرداخت آیتم هایی همچون:

  • جنس بدنه و متریال ساخت
  • نوع طراحی و ساختار بدنه
  • روش نصب و راه اندازی
  • قیمت چادر کوهنوردی
  • برند ها و شرکت های تولید کننده
  • ابعاد ، وزن و ظرفیت
  • سطح مقاومت در برابر شرایط جوی مختلف

 

قبل از شروع توضیحات کامل در رابط آیتم ها و خصوصیات فوق می بایست به نوع فعالیت با چادر کوهنوردی و ارتفاع نیز توجه کامل داشته باشیم. در ظاهر شاید تصور کنید که تمامی مدل های تولید شده از چادر کوهنوردی و ارتفاع تفاوت خاصی به جز ابعاد و ظرفیت با هم ندارند در حالی که تنوع بالا در تولید این مدل از چادر سفری در نوع فعالیت با آنها نیز در رابطه مستقیم قرار می گیرد. استفاده از یک چادر کوهنوردی می تواند در فصول مختلف ، در ارتفاعات مختلف و حتی در مکان های گردشگری متفاوتی حتی در پایین ترین نقاط ارتفاعی روی زمین قرار می گیرند صورت گیرد بنابراین برای مثال چادر کوهنوردی مورد استفاده برای فتح قله دماوند با چادر کوهنوردی و ارتفاعی که در پیمایش جنگل استفاده می شود متفاوت هستند. برخی در سفر های بک پکری (سفر با کوله پشتی) خود به هیچ ارتفاعی صعود نداشته و تنها اقدام به جنگل نوردی و یا کویر نوردی می کنند بنابراین استفاده از یک چادر کوهنوردی بسیار سبک و مقرون به صرفه می تواند بهترین گزینه باشد.

 

1- جنس بدنه و متریال ساخت

مهمترین ویژگی در تولید چادر کوهنوردی جنس بدنه و متریال ساخت آنها می باشد زیرا تاثیر مستقیمی در کیفیت و طول عمر آنها می گذارد بنابراین در زمان خرید چادر کوهنوردی و ارتفاع می بایست این ویژگی را به عنوان اولین گزینه پر اهمیت در نظر گرفت. البته جنس بدنه و متریال در تمامی لوازم کوهنوردی ، کمپینگ و طبیعت گردی از اهمیت بالایی برخوردار بوده اما به دلیل اینکه چادر یک سرپناه برای افراد در طبیعت بخصوص در ارتفاعات محسوب شده به همین دلیل جنس و متریال از اهمیت ویژه ای در این محصول برخوردار می باشد. یکی از رایج ترین جنس بدنه و متریال مورد استفاده در چادر کوهنوردی و ارتفاع پارچه پلی استر می باشد. پارچه پلی استر نوعی الیاف مصنوعی در صنعت نساجی محسوب شده و بیشتر در کشور های شرق آسیا و آمریکا تولید می شود. ترکیب ساخت این نوع پارچه در چند مدل متفاوت صورت می گیرد و با توجه به ساختار ترکیبی آنها موجب افزایش طول عمر و مقاومت این نوع پارچه شده است. متداول ترین نوع پارچه پلی استر استفاده شده در تولید چادر کوهنوردی اتیلن پلی استر بوده که به پارچه PET معروف می باشند. این نوع پارچه دارای ویژگی های مهمی از جمله قابلیت شستشو ، مقاوم بودن در برابر شرایط جوی مختلف ، دوام بالا در برابر فرسودگی ، ضد آب بودن ، مقاوم بودن در برابر نور آفتاب و حجم و وزن سبک بوده از همین رو برای انواع چادر مسافرتی بخصوص چادر کوهنوردی و ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد. نکته دیگری که در رابط با پارچه پلی استر وجود داشته مقاومت خوب آن در دفع باد های نسبتا شدید و مقاوم بودن در برابر نفوذ سرما می باشد.

البته برای چادر کوهنوردی و ارتفاع تنها از پارچه پلی استر استفاده نشده بلکه از متریال های دیگری نیز برای ترکیب شدن با این پارچه مانند متریال پلی اورتان و نایلون استفاده می شود. ترکیب متریال نایلون اصولا در درجه بندی های مختلفی صورت گرفته و هر چقدر یک چادر کوهنوردی حرفه ای تر و ضخیم تر باشد نشان دهنده استفاده از متریال نایلون در پارچه پلی استر آن می باشد. خاصیت این نوع متریال جلوگیری از نفوذ آب و همچنین ایجاد رویه لغزنده برای جاری شدن بارش باران روی بدنه اصلی بخصوص پوشش دوم می باشد از همین رو زمان بارش باران درصد بسیار زیادی از آب به سمت زمین جاری شده تا فرصت نفوذ به لایه های داخلی را نداشته باشد. علاوه بر پلی استر و نایلون از روکشی به اسم پلی اورتان نیز برای پوشش بیرونی چادر کوهنوردی و ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع متریال یکی از مهمترین متریال های به کار برده شده برای لایه بیرونی پارچه چادر کوهنوردی بوده زیرا در دفع اشعه فرا بنفش آفتاب تاثیر بسزایی می گذارد. روکش پلی اورتان اغلب به صورت رنگ و ماده سیلیکونی و یا چسبناک به متریال پلی استر و نایلون اضافه می شود. این سه مواد و متریال نام برده شده برای بدنه اصلی و پوشش دوم چادر ارتفاع به کار می رود از همین رو می بایست حساب قسمت کف چادر را با دیگر قسمت های بدنه جدا دانست. برخی از چادر کوهنوردی تولید شده از کفی مشابه به بدنه اصلی بهره مند هستند با این تفاوت که از یک لایه بیشتر از پلی اورتان برای این قسمت به کار برده شده تا در برابر نفوذ رطوبت بالا مقاومت لازم را از خود نشان دهد. اما در قسمت کف برخی دیگر از چادر ارتفاع تولید شده از متریال نایلون بیشتری استفاده شده بنابراین کاملا در برابر نفوذ آب در امان خواهد بود در نتیجه نیازی به استفاده از زیرانداز در بسیاری از سطوح نم دار نخواهد بود.

همانطور که اشاره کردیم سه متریال پلی استر ، نایلون و همچنین پلی اورتان مهمترین مواد تشکیل دهنده جنس بدنه و کف چادر کوهنوردی و ارتفاع می باشد. چادر کوهنوردی در مدل های متعددی از نظر جنس بدنه نیز تولید شده که در برخی مدل های بسیار ارزان قیمت خبری از تمام این سه متریال نبوده بنابراین تفاوت قیمت بالایی که بین انواع چادر کوهنوردی وجود داشته کاملا منطقی خواهد بود. اگر با الیاف ها و پارچه های نام برده شده آشنایی لازم را داشته باشید در زمان خرید یک چادر کوهنوردی کاملا متوجه تفاوت یک چادر ساخته شده با سه متریال و چادر ساخته شده تک متریالی را خواهید شد. از ویژگی ها و خصوصیت های دیگر در جنس بدنه به کار برده شده در این چادر ها می توان به وزن بسیار سبک و انعطاف بالا برای جمع شدن در حجم و اندازه های کوچکتر اشاره کرد. این قابلیت به افراد اجازه می دهد تا با توجه به همراه داشتن کاور در تمامی چادر کوهنوردی امکان جمع کردن چادر در ابعاد بسیار کوچکتر فراهم باشد از همین رو مانند یک مت (زیرانداز کوهنوردی) به قسمت بیرونی بدنه کوله پشتی قابل اتصال و حجم خواهد بود تا نیازی به اشغال فضای درون کوله پشتی نباشد.

قسمت مهم دیگر جنس بدنه و متریال مربوط به فریم بندی یا همان تیرک های مجزایی بوده که به صورت جداگانه روی بدنه اصلی نصب می شوند. متریال مورد استفاده برای تیرک و فریم بندی چادر کوهنوردی از سبک ترین آلیاژ آلومینیوم بوده دارای استحکام بسیار خوبی در برابر باد های شدید می باشند. این نوع آلیاژ در واقع در برابر زنگ زدگی و همچنین فرسایش مقاومت بسیار بالایی داشته به همین دلیل از طول عمر بالایی بهره مند می باشند. برخی از این فریم ها علاوه بر آلومینیوم دارای روکش مسی بوده و در برخی نیز از آلومینیوم ساده استفاده شده است. این تفاوت بین چادر کوهنوردی حرفه ای و آماتور دیده می شود. تیرک چادر کوهنوردی در تعداد مشخصی با ابعاد یکسان تولید شده و توسط کش سرخود به هم متصل می باشند تا هنگام نصب و جمع کردن چادر کار آسوده تری داشته باشید. این ویژگی در تیرک انواع چادر کمپینگ و طبیعت گردی نیز دیده می شود از همین رو دارای ساختاری مشترک می باشند. فریم چادر کوهنوردی با وجود داشتن وزن سبک ، ساختار تو خالی و همچنین ضخامت کم از کیفیت متریالی بالایی برخوردار می باشد به همین دلیل در برابر دمای متفاوت هوا ، بارش باران و برف و همچنین در برابر نور آفتاب مقاومت لازم را از خود نشان خواهد داد.

استفاده از ابزار و یراق های با کیفیت در تولید یک چادر کوهنوردی میز می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. ابزار هایی مانند زیپ ، گیره های بیرونی و داخلی و همچنین استفاده توری در بدنه اصلی چادر مهمترین ابزار های تعبیه شده روی یک چادر کوهنوردی محسوب می شود. اصولا بهترین زیپ مورد استفاده زیپ های YKK ژاپنی بوده که از مقاوم ترین زیپ استفاده شده در یک چادر کوهنوردی محسوب می شود. یک زیپ می تواند از اهمیت بالایی در ساخت چادر در عین سادگی داشته باشد. زیپ ها مانند یک درب برای چادر کوهنوردی و حتی سایر چادر سفری کاربرد دارند به همین دلیل می توانند تاثیر بسزایی در جلوگیری از ورود سرمای زیاد ، باد های شدید ، نفوذ بارش باران و هنچنین ورود حشرات و حیوانات کوچک بگذارد. زیپ های مدل YKK به صورت دوبل روی یک چادر کوهنوردی استفاده شده تا و از نرمی خاصی برخوردار هستند از همین رو طول عمر بالایی به دلیل باز و بسته شدن راحت خواهند داشت. استفاده از گیره هایی از جنس پلاستیک منعطف و مقاوم در چادر ارتفاع باعث شده تا این ابزار های متصل به بدنه نیز از طول عمر بالایی برخوردار باشند بنابراین از آسیب های احتمالی دور خواهدند ماند. گیره های پلاستیکی تعبیه شده در چهار گوشه بدنه چادر به منظور متصل کردن پوشش دوم به بدنه اصلی و همچنین گیره تعبیه شده در قسمت سقف برای آویزان کردن چراغ از مهترین گیره های استفاده شده در تولید یک چادر ارتفاع می باشد. مورد سوم نیز به کار بردن مش توری در قسمت سقف بدنه اصلی به منظور تهویه هر چه بهتر هوا می باشد. این توری در مدل های مختلف چادر کوهنوردی به اشکال گوناگونی به کار برده شده که در برخی بزرگ و در برخی کوچک می باشند. این نوه تور ها جنس بسیار نرم و با کیفیتی داشته به همین دلیل در طول مدت زمان استفاده در صورت قرار گرفتن در برابر شرایط جوی مختلف حالت پوسیدگی به خود نخواهند گرفت از همین رو احتمال آسیب آنها پس از چند سال استفاده تقریبا صفر درصد می باشد.

              

2- نوع طراحی و ساختار بدنه

طراحی و ساختار بدنه مهمترین عامل تفکیک انواع چادر کوهنوردی با کمپینگ و طبیعت گردی می باشد. اصولا مدل های مختلف چادر کوهنوردی از طراحی و ساختار بدنه مشابه هم برخوردار بوده و تنها در موارد معدودی دارای تفاوت هایی هستند که در ادامه مطلب به تمام جزئیات آنها در طراحی خواهیم پرداخت. هیچ نوع چادر کوهنوردی و ارتفاعی را پیدا نخواهید کرد که دارای طراحی ظاهری بدنه به صورت مربعی باشد زیرا که بیشترین و رایج ترین طراحی صورت گرفته در آنها مدل های مستطیلی و یا در موارد حرفه ای تر به صورت گرد می باشند تا بازدهی بیشتری را در سفر های کوه و ارتفاعات داشته باشند از همین رو چادر کوهنوردی را می توان بر اساس طراحی ظاهری به دو مدل مستطیلی و یا گرد تقسیم بندی کرد. امروزه چادر کوهنوردی در مدل های مستطیلی از تولید و فروش بسیار بالایی برخوردار هستند زیرا که برنامه های کوهنوردی و صخره نوردی معمولا در ارتفاعات با شرایط جوی عادی اجرا می شود در کشور ایران بزرگترین و سخت ترین قله ها در فصول گرما فتح شده بنابراین حتی انواع چادر کوهنوردی با طراحی مستطیلی می تواند برای آن مکان ها مورد استفاده قرار بگیرد. دلیل اینکه چادر کوهنوردی مدل گرد ساختار حرفه ای تری در برابر مدل مستطیلی داشته در مقاومت بالا و دفع بهتر باد های شدید و همچنین عدم جمع شدن بارش باران روی بدنه خود بوده از همین رو در کوهنوردی و قله نوردی های فوق حرفه ای و ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد از همین رو به مراتب قیمت آنها نیز بالاتر از مدل مستطیلی خواهد بود. اما این تفاوت نباید در خریداران و مصرف کنندگان این احساس را به وجود آورد که مدل های مستطیلی بسیار ضعیف بوده و غیر قابل استفاده در ارتفاعات می باشند و تنها حالت نمایشی دارند بلکه از کیفیت بسیار خوبی بهره مند هستند و تمام شرکت ها و برند های تولید کننده نیز در تولید چادر مستطیلی کوهنوردی فعالیت بسیار خوبی دارند.

ساختار راه اندازی در انواع چادر سفری یکی دیگر از دغدغه هایی بوده که هر مصرف کننده ای در ذهن خود می پروراند. در واقع ساختار راه اندازی تاثیر بسزایی در ابعاد چادر در حالت جمع شده ، وزن آنها و همچنین سرعت و تسهیل یافتن در راه اندازی و نصب می گذارد بنابراین خصوصیتی نبوده که به راحتی از کنار آن گذر کرد. یک چادر کوهنوردی و ارتفاع در مدل های حرفه ای و نیمه حرفه ای همیشه دارای ساختار عصایی می باشند تا کمترین حجم و ابعاد را در حالت جمع شده به خود بگیرند تا در نتیجه موجب حمل راحت تر با کمترین اشغال فضا شوند. مهمترین خصوصیت یک چادر کوهنوردی عصایی در مجزا بودن فریم ها (تیرک ها) از بدنه اصلی می باشد در حالی که در چادر سفری مدل فنری و یا اتوماتیک فریم ها به صورت سرخود به بدنه اصلی (پارچه چادر) متصل هستند بنابراین حجم بیشتری را به خود می گیرند به گونه ای که حمل آنها برای سفر در ارتفاع بسیار سخت تر خواهد شد. طراحی مجزا تیرک ها با بدنه در چادر کوهنوردی بر خلاف تصور مصرف کنندگان کمترین زمان را برای نصب و راه اندازی از افراد خواهد گرفت. بسیاری از تصور ما در چادر عصایی این است که فریم های بزرگتر را روی بدنه ای بزرگ باید نصب کنید در حالی که نباید فراموش کنیم یک چادر کوهنوردی عصایی ابعاد و حجم کمتری نسبت به چادر کمپینگ و طبیعت گردی عصایی دارد بنابراین موجب تسلط بیشتر روی چادر در زمان نصب خواهید شد تا در کوتاه ترین زمان چادر خود را راه اندازی کنید. نصب تیرک ها در برخی از مدل های تولید شده از چادر ارتفاع  به گونه ای بوده که نیازی به قرار دادن تیرک ها در داخل تونل هایی از پارچه نباشد در واقع این نوع چادر کوهنوردی کمتر تولید شده و امروزه به جای تونل هایی از پارچه از گیره های پلاستیکی متصل به بدنه اصلی برای نگهداری فریم روی بدنه استفاده می شود. بنابراین کافیست تنها فریم ها را در چهار گوشه چادر متصل کرده و سپس اقدام به وصل کردن گیره به تیرک نمایید تا چادر مورد نظر استحکام شکل لازم را به خود بگیرد. این نوع طراحی باعث شده تا در راه اندازی چادر زمان بسیار خوبی صرفه جویی شده و در شرایط بحرانی اقدام به جمع کردن سریع آن کنید.

ویژگی دیگر در طراحی و ساختار بدنه یک چادر کوهنوردی و ارتفاع در فضای داخلی و فضای جلوی درب این مدل از چادر ها می باشد. معمولا مدل های مختلف از چادر کوهنوردی به صورت دو درب تولید شده از هر دو طرف بدنه امکان ورود و خروج به چادر را داشته باشید. فضای داخل چادر کوهنوردی بر خلاف چادر کمپینگ و طبیعت گردی کاملا به صورت فیت شده طراحی می شود. به این معنی که به عنوان مثال در یک چادر کوهنوردی دو نفره ظرفیت درازکش و خواب در آن دقیقا برای دو نفر به وسیله کیسه خواب مناسب خواهد بود بنابراین فضای اضافی و گپ چندانی بین دو نفر افراد درون چادر وجود نخواهد داشت. اما ظرفیت نشسته در یک چادر کوهنوردی دو نفره به صورت 4 نفر خواهد بود. اما شاید از خود بپرسید که در زمان خواب و در صورت عدم فضای لازم در درون یک چادر کوهنوردی وسیله های دیگر خود از جمله کوله پشتی را در کدام قسمت چادر باید قرار داد؟
برای این کار نیز یک روش بسیار هوشمندانه به کار گرفته است. در مقابل دو درب انواع چادر کوهنوردی یک فضای خالی تحت عنوان آشپزخانه و یا اتاقک توسط پوشش دوم چادر ها ایجاد شده که یکی از آنها ابعاد و فضای بیشتری نسبت به دیگری دارد. این دو فضای خالی هیچ ارتباطی با فضای درون چادر نداشته و در افزایش ابعاد داخلی موثر نخواهد بود. همچنین در صورت عدم استفاده از پوشش دوم این دو فضای خالی را نخواهیم داشت بنابراین لازمه ایجاد این دو فضا در مقابل درب ها استفاده از پوش دوم می باشد. فضایی که در مقابل درب ها ایجاد شده می توانند کاربرد های زیادی مانند آشپزی و جمع کردن وسیله های دیگر خود داشته باشند زیرا توسط زیپ روکش بیرونی وسیله های شما کاملا در برابر عدم گرفتن در برابر بارش باران در امان خواهد بود. همچنین در زمان آشپزی هنگام بارش باران نیز می توانید خیال راحتی از عدم نفوذ باران به ظروف و اجاق خود داشته باشید. این فضا برای قرار دادن انواع بخاری کوهنوردی نیز بسیار مناسب بوده و ایمن ترین نقطه برای قرار دادن وسیله های گرمایشی خواهد بود.

طراحی های پر کاربرد دیگری نیز در چادر کوهنوردی و ارتفاع صورت می گیرد که از جمله آنها می توان به جیب های داخلی اشاره کرد. این جیب ها در کمترین حالت به تعداد 2 جیب در هر چادر دوخته و ایجاد می شوند تا برای نگهداری اشیای کوچک و قیمتی مانند تلفنم همراه ، پاوربانک ، کیف پول و ... مورد استفاده قرار بگیرد. به کار بردن هواکش چه در پوشش اصلی و چه در پوشش دوم چادر نیز از با اهمیت ترین طراحی های صورت گرفته در این چادر ها می باشد. به دلیل اینکه فضای داخل یک چادر کوهنوردی کوچک بوده برای تهیه بهتر هوا بخصوص در فصول گرما از هواکش روی بدنه اصلی استفاده می شود.

        

3- روش نصب و راه اندازی

همانطور که اشاره کردیم نوع ساختار و طراحی بدنه چادر کوهنوردی و ارتفاع به صورت عصایی بوده و توسط تیرک های مجزا نصب و راه اندازی می شوند از همین رو روش راه اندازی خاص خود را دارند. چادر مسافرتی عصایی در دو مدل کوهنوردی و کمپینگ تولید شده و با وجود تشابه ساختاری روش راه اندازی میان آنها کمی متفاوت می باشد از همین رو روش نصب آنها با هم یکسان نخواهد بود. معمولا چادر کوهنوردی روی بدنه خود گیره های مخصوصی برای اتصال تیرک ها وجود داشته که فریم ها توسط این گیره ها به بدنه اصلی متصل می شوند. در حالی که چادر عصایی کمپینگ روی بدنه خود تونل هایی پارچه ای برای قرار گیری تیرک ها داشته و در زمان نصب می بایست تیرک ها را از این تونل های پارچه ای رد کنید از همین رو هم زمانبر بوده و هم سختی بیشتری خواهد داشت اما در چادر کوهنوردی تنها کافیست تیرک ها را ابتدا به چهار گوشه بدنه اصلی چادر متصل کرده و سپس گیره های تعبیه شده روی بدنه را به تیرک ها وصل کنید تا چادر استحکام و شکل لازم را به خود بگیرد. گفتنی است که در هر گوشه چادر کوهنوردی یک بند که خود شامل دو حلقه فلزی بوده دوخته شده است تا تیرک ها پس از وصل شدن در این قسمت در برابر باد های شدید حرکت اضافی نداشته باشند. از نکات بسیار مهمی که می بایست قبل از نصب تیرک به بدنه چادر اشاره کرد پیدا کردن محلی مسطح و عاری از هر گونه شی تیز و رطوبت بوده زیرا تاثیر بسزایی در سلامتی چادر و زیرانداز خواهد گذاشت. با وجود اینکه زیرانداز مورد استفاده و قسمت کف از خاصیت ضد آب بودن برخوردار بوده اما برای جلوگیری از آسیب های احتمالی در طول مدت زمان استفاده بهتر است در سطوح مطمئنی برای راه اندازی چادر استفاده کنید. به کار بردن از زیرانداز های مطمئن با ضخامت بالا و داشتن خاصیت ضد نیز تاثیر بسزایی در سلامتی چادر کوهنوردی و ارتفاع مورد نظر خواهد داشت. پس از نصب بدنه اصلی چادر می بایست پوشش دوم را هنگام سرمای بالا و یا بارش باران و برف روی بدنه اصلی نصب کنید. نصب پوشش دوم به گونه ای بوده که می بایست با استفاده از قفل های پلاستیکی تعبیه شده در چهار گوشه چادر و پوش دوم استحکام این پوشش را روی بدنه اصلی افزایش دهید تا در برابر حرکت های اضافی بخصوص در زمان وزش باد در امان باشد. نکته مهم دیگری که در رابط با نصب چادر کوهنوردی وجود داشته میخ و طناب مهار می باشد. میخ و طناب مخصوصی همراه انواع چادر کوهنوردی قرار داده شده که برای نصب چادر بسیار ضروری می باشند. میخ ها برای استحکام چادر روی زمین و طناب ها نیز برای ایجاد شیب و فاصله دادن پوشش دوم با چادر مورد استفاده قرار می گیرد تا هنگام بارش باران و یا برف موجب برخورد پوشش دوم خیس شده با بدنه اصلی نشود. نکته مهم دیگری که برای نصب یک چادر در تمامی مدل های وجود داشته حفر کردن اطراف چادر برای ایجاد آب راه می باشد از همین رو پس از جاری شدن آب حاصل از بارش باران به زیرانداز و کف چادر نفوذ نکرده و وارد آب راه خواهد شد. رعایت تمامی این نکات موجب نصب اصولی چادر کوهنوردی و ارتفاع خواهد شده ودر سلامتی و طول عمر آن نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

 

4- قیمت چادر کوهنوردی 

امروزه با توجه به شریط اقتصادی شاید قیمت یک چادر کوهنوردی در کنار دیگر ویژگی ها از موارد مهمی باشد که هر مصرف کننده ای به آن اهمیت دهد از همین رو در کنار در نظر گرفتن سایر خصوصیت های مهم در تولید یک چادر قیمت آن نیز مورد توجه قرار می گیرد. قیمت چادر کوهنوردی و ارتفاع بستگی به تمام ویژگی های شرح داده شده می باشد. جنس بدنه و متریال ، نوع طراحی و ساختار بدنه ، ابعاد ، وزن و ظرفیت ، برند و شرکت تولید کننده تاثیر بسزایی در قیمت چادر ارتفاع و کوهنوردی خواهد گذاشت. در این بین برخی از برند های تولید شده مانند برند پکینیو (کله گاوی) وجود داشته که علاوه بر داشتن کیفیت ساخت قابل قبول خود از قیمت مقرون به صرفه ای بهره مند هستند به همین دلیل اکثر مصرف کنندگان روی به خرید چنین برند هایی می کنند. در این میان برند هایی مانند کایلاس نیز هستند که اقدام به تولید چادر کوهنوردی حرفه ای و فوق حرفه ای می کنند بنابراین هزینه کردن برای این چادر ها نیز با وجود سنگین بودن قیمت خود کاملا خرید با ارزشی می باشند. مهمترین مسئله ای که می بایست در خرید چادر کوهنوردی در نظر گرفته شود نیاز مصرف کننده و نوع فعالیت آنها بوده تا با توجه به این موارد هزینه لازم را برای خرید چادر کوهنوردی فراهم کنند در نتیجه برای کوهنوردی در ارتفاعات عادی نیازی به هزینه های بسیار بالا برای خرید چادر کوهنوردی حرفه ای نخواهد بود. بالا بودن تنوع در تولید چادر کوهنوردی باعث شده تا قیمت چادر کوهنوردی در بازه های بزرگ تری قرار بگیرند از همین رو هر مصرف کننده ای نیز می تواند با توجه به بودجه ای که برای خرید یک چادر کوهنوردی می گذارد مدل مورد نظر و یا مشابه آن مدلی که نیاز خود را بر طرف می کند خریداری نماید. دقت کنید که در کشور ما فروشندگان زیادی به صورت اینترنتی و یا حضوری وجود داشته که هر کدام از آنها قیمت های مختلفی را برای چادر های کوهنوردی و ارتفاع تعیین می کنند و این خود عیب بزرگی محسوب می شود بنابراین بهتر است بعد از یک بررسی کامل از نظر قیمتی محصول خود را با نازل ترین قیمت خریداری کنید. فروشگاه بروبگرد نیز سعی در فروش محصولات کوهنوردی و کمپینگ از جمله چادر کوهنوردی با بهترین قیمت کرده تا در نتیجه باعث خرید مطمئن شما از فروشگاه بروبگرد شود.

 

5- برند ها و شرکت های تولید کننده

همانطور که در مطالب فوق اشاره کردیم انواع چادر کوهنوردی و ارتفاع در مدل های بسیار متنوعی تولید شده اند که یکی از این تنوع ها به دلیل تولید آنها در برند های مختلف می باشد. شرکت های تولید کننده متنوعی در این زمینه فعالیت دارند که از جمله آنها می توان به شرکت پکینیو (کله گاوی) ، شرکت کایلاس ، شرکت هاسکی ، شرکت پنگوئن ، شرکت رینو ، شرکت اسنوهاوک ، شرکت اف آی تی و ... اشاره کرد. تمامی این شرکت های تولید کننده مدل های مختلفی از چادر کوهنوردی را از نظر ابعاد و ظرفیت ، نوع طراحی و جنس بدنه تولید کرده اند که هر کدام می تواند در ارتفاعات مختلف و در سفر های جنگل و کویر نوردی مورد استفاده قرار بگیرد. برخی از تولید کنندگان متفرقه در بازار کشور های مختلف از جمله چین فعالیت هایی در زمینه تولید چادر کوهنوردی برند های فوق به صورت طرح اصلی کرده که با وجود کیفیت مشابه به مدل اصلی از قیمت مقرون به صرفه تری بهره مند هستند. در این زمینه باید اشاره ای به این موضوع کرد که خرید یک چادر کوهنوردی اورجینال و یا اصل شرکت تولید کننده هر چند شرکت های میان رده و شرکت های ضعیف تر بسیار بهتر از خرید یک چادر برند اما طرح آن بوده زیرا مدل هایی که به صورت (طرح) اصلی تولید می شوند ضمانتی در کیفیت و طول عمر آنها نشده و تنها باعث بدنامی برند تولید کننده اصلی می شوند از همین رو در زمان خرید نیز بهتر است نیم نگاهی به برند تولید شده نیز داشته باشید.

 

6- ابعاد ، وزن و ظرفیت

چادر کوهنوردی و ارتفاع در ظرفیت های متوعی تولید شده هر کدام از ابعاد استانداردی بهره مند می باشد. همانطور که در طراحی و ساختار بدنه نیز شرح دادیم نوع ساختار چادر کوهنوردی با چادر کمپینگ و طبیعت گردی متفاوت بوده به همین دلیل ابعاد آنها نیز کمی متفاوت خواهد بود. یکی از مهمترین نکاتی که در همیشه در ابعاد چادر کوهنوردی در نظر گرفته می شود در محل استفاده از چادر می باشد. در سفر های کوهنوردی و ارتفاع و بخصوص برای فتح قله اصولا از چادر کوهنوردی با ابعاد و ظرفیت کمتر استفاده می شود در عوض هر دو نفر یک چادر را برای صعود حمل می کنند. این کار به دلیل کمتر بودن حجم و وزن این چادر ها صورت گرفته زیرا حمل یک چادر کوهنوردی 1 به 2 نفر بسیار راحت تر و منطقی تر از چادر کوهنوردی بزرگتر از این سایز برای کوهنوردی سنگین و صعود به قله خواهد بود. در ادامه به استفاده از چادر کوهنوردی در ابعاد و سایز های مختلف در سفر های متفاوت خواهیم پرداخت تا آشنایی کامل در این زمینه پیدا کنید:

  • چادر کوهنوردی سنگین و صعود به قله: چادر هایی که کمتر از 2 کیلوگرم وزن داشته و ظرفیت آنها حداکثر 2 نفره بوده از همین رو ابعاد بسته بندی آنها بسیار کمتر خواهد بود تا با توجه به حجم کم خود کمترین اشغال فضا را در کوله پشتی کوهنوردی داشته باشد.
  • چادر کوهنوردی سبک و کمپ در ارتفاعات: چادر هایی که کمتر از 3 کیلوگرم وزن داشته و ظرفیت آنها حداکثر 3 نفره می باشد. مدل سه نفره این چادر کوهنوردی و ارتفاع دارای سه مجموعه تیرک برای نصب و راه اندازی چادر می باشد.
  • چادر کوهنوردی برای سفر کمپینگ به روش بک پکری (سفر با کوله پشتی): چادر هایی که کمتر از 4 کیلوگرم وزن داشته و تا 4 نفر ظرفیت خواهد داشت از همین رو حمل این چادر به راحتی توسط یک نفر برای پیمایش مسیر های مسطح فراهم خواهد بود تا یکی از بزرگترین لوازم سفر توسط یک نفر حمل شود.
  • چادر کوهنوردی و ارتفاع برای سفر طبیعت گردی و سفر به روش آفرود: چادر هایی که بالای 4 نفر ظرفیت داشته و حداقل وزن 3 الی 4 کیلوگرمی دارند. این نوع چادر کوهنوردی با حفظ طراحی و متریال خاص خود (طراحی چادر ارتفاع) برای سفر های چند مکانی بهترین گزینه خواهد بود.

نکته ای که باید در معرفی این 4 نوع کاربرد چادر کوهنوردی ذکر کرد، استاندارد سازی چادر کوهنوردی برای سفر های مختلف می باشد به این معنی که استفاده از مورد دوم و سوم نیز برای کوهنوردی سنگین نیز مانعی نخواهد داشت اما اصولی ترین حالت استفاده از این چادر ها به 4 روش شرح داده در فوق می باشد. یکی از مهمترین ویژگی های پر مزیت و خاص در ابعاد انواع چادر کوهنوردی می توان به ارتفاع آنها اشاره کرد. ارتفاع کم در چادر کوهنوردی یکی از خصوصیت های مهم در تولید این نوع چادر ها می باشد. از آنجایی که استفاده از این چادر ها در شرایط جوی ناپایدار بیشتر بوده و برای قرار گرفتن هر چه کمتر در معرض وزش باد ، شرکت های تولید کننده ارتفاع آنها را کمتر می گیرند تا از به هم خوردن تعادل چادر ارتفاع جلوگیری شود. با وجود اینکه امکان ایستادن در چادر کوهنوردی فراهم نبوده اما به راحتی حالت درازکش و نشسته را خواهید داشت. ویژگی دیگر نیز در ابعاد های استاندارد ذکر شده برای چادر کوهنوردی بوده که مربوط به اتاقک اصلی آنها می شود. از آنجایی که هر چادر کوهنوردی به دلیل داشتن پوشش دوم دو فضای خالی را در مقابل درب ها ایجاد کرده ، می بایست ابعاد این دو فضای خالی را به ابعاد کلی اضافه کرد. البته این خصوصیت زمانی اتفاق می افتد که از پوشش دوم برای چادر کوهنوردی خود استفاده کنید.

 

7- سطح مقاومت در برابر شرایط جوی مختلف

سطح مقاومت در برابر شرایط جوی از دیگر ویژگی های مهم در تولید و خرید یک چادر کوهنوردی محسوب می شود. این ویژگی خود بستگی به نوع طراحی و بخصوص جنس و متریال یک چادر کوهنوردی دارد. هر چقدر متریال های ترکیبی مورد استفاده در یک چادر کوهنوردی بیشتر و ضخامت آن بالاتر باشد موجب مقاوم تر شدن آن چادر در برابر نفوذ باران ، برف ، رطوبت ، باد سرد و اشعه فرا بنفش آفتاب خواهد شد. مقدار مقاومت در برابر نفوذ آب در چادر کوهنوردی معمولی زیر 2000 میلی متر بوده اما در چادر کوهنوردی و ارتفاع حرفه ای این مقدار به بالای 3000 میلی متر خواهد رسید از همین رو نشان دهنده کیفیت بالا در متریال یک چادر می باشد. چادر کوهنوردی به دلیل نوع متریال خود قابلیت حفظ دمای بسیار خوبی را خواهد داشت. البته پایین بودن ارتفاع چادر نیز می تواند تاثیر زیادی در حفظ دما بگذارد به همین دلیل با کوچکترین وسیله گرمایشی می توان چادر ارتفاع مورد نظر را به راحتی و در کوتاه ترین زمان گرم کرد.

  

معرفی چند چادر کوهنوردی و ارتفاع با کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه

فروشگاه کوهنوردی و کمپینگ بروبگرد چند پیشنهاد مناسب برای افراد علاقه مند به کوهنوردی و کمپ در ارتفاعات دارد. چند مدل چادر کوهنوردی که می توان روی کیفیت و قیمت مقرون به صرفه آن حساب ویژه ای باز کرد را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

1-چادر کوهنوردی 3-2 نفره پکینیو مدل Pekynew K2001

چادر کوهنوردی 2 به 3 نفره پکینیو (کله گاوی) از پر فروش ترین مدل های تولید شده بوده که نه تنها برای ارتفاعات بلکه برای کمپینگ و سفر های بک پکری نیز استفاده های زیادی می شود. داشتن کیفیت ساخت بالا به همراه قیمت مقرون به صرفه و همچنین طراحی بسیار مناسب موجب افزایش طرفداران این چادر کوهنوردی و ارتفاع شده است.

2- چادر کوهنوردی 3 نفره پکینیو مدل Pekynew K2003

چادر کوهنوردی 3 نفره پکینیو نیز همانند مدل قبلی از طراحی و متریال یکسانی برخوردار بوده با این تفاوت که از ابعاد و ظرفیت بالاتری برخوردار است تا برای افرادی که نیاز به فضای بیشتری دارند مورد استفاده قرار بگیرد.

3- چادر کوهنوردی 4 نفره اسنوهاوک مدل Discovery 4

چادر کوهنوردی اسنوهاوک مدل 4 نفره با طراحی بسیار شیک و حرفه ای خود از پیشنهاد های ویژه فروشگاه بروبگرد بوده زیرا علاوه بر وزن مناسب از ابعاد بزرگی بهره مند است.

سخن آخر

چادر کوهنوردی و ارتفاع از متفاوت ترین چادر مسافرتی تولید شده بوده که برای سفر های حرفه ای با ارتفاعات استفاده می شوند. برای خرید یک چادر کوهنوردی تمام ویژگی های ذکر شده در فوق را می بایست قبل از خرید در نظر گرفت تا با توجه به نیاز خود به بهترین مدل مورد نظر برای رفع نیاز های خود در سفر دست پیدا کنید. ویژگی هایی همچون جنس بدنه و متریال ساخت ، نوع طراحی و ساختار بدنه ، روش نصب و راه اندازی ، قیمت چادر کوهنوردی ، برند و شکت تولید کننده ، ابعاد وزن ظرفیت و همچنین سطح مقاومت در شرایط جوی مختلف هر کدام می توانند تاثیر بسزایی در خرید یک چادر کوهنوردی عالی بگذارند. برای خرید انواع چادر کوهنوردی و ارتفاع کافیست به دو روش اینترنتی و یا تلفنی محصول خود را در فروشگاه لوازم کوهنوردی و کمپینگ بروبگرد ثبت سفارش کرده تا در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما پردازش و در تمامی نقاط کشور ارسال شود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد